ABC..that easy?

Beste allemaal,

Bij het vorige verhaal werd er onder enkele van jullie al gedacht dat het ’t laatste was. Maar het afscheid van Baglung betekende nog geen einde van Nepal. In tegendeel; ik had nog een maand te gaan. Hier dan dus wel het allerlaatste verslag wat ik lekker compact zal houden

Wink

De eerste twee weken in Kathmandu heb ik voornamelijk gewerkt aan mijn interim-report op het kantoor van Plan. Om niet al te diep op mijn onderzoeksresultaten in te gaan, is het toch interessant om te vermelden dat in mijn onderzoek er geen verschil is tussen huishoudens met een hoog en een laag inkomen die hun kinderen wel of niet naar school sturen. Je zou toch denken dat geld de grootste rol speelt: dit is zo, maar het “aanbod van speciaal onderwijs dichtbij huis” speelt een grotere. Ook denkt men vaak dat hoe hoger de kaste of hoe hoger het hoogst behaalde educatieniveau van de ouders hoe groter de kans dat ze hun kinderen naar school sturen. Bij mij was het zo’n beetje 50/50 met een neiging tot het tegenovergestelde.. Erg interessant dus. Het komt er gewoon op neer dat ouders –ook de allerarmste– het beste voor hun kinderen willen, of die nou beperkt zijn of niet. Ze hebben er alleen niet altijd de mogelijkheid voor vanwege de beperking zelf (een blinde kan lastig alleen naar school lopen in dit bergrijke gebied), of het gebrek aan aanbod van speciaal onderwijs zoals ik al zei. Anyhow, er zijn natuurlijk vele andere dingen te vermelden, maar dat laat ik even achterwege

Laughing

Nadat ik mijn rapport heb ingeleverd, was het tijd voor een pilsje en vakantie! Ik ben met Sanne en Ivo weer richting Pokhara gegaan. Later kwamen er ook nog twee andere meiden die kant op, dus het was weer lekker gezellig! Naast het bootje varen, scooter rijden (okee, voornamelijk achterop zitten..), zijn Sanne en ik op een mooie heldere ochtend naar het uitkijkpunt Sarangkot gegaan. Vanaf hier kan je de bergen van Annapurna en Machhapuchere zien liggen bij zonsopkomst. Dit was echt fantastisch!! In de tussentijd had ik ook besloten – dit idee speelde al erg lang – om de trekking te gaan doen naar Annapurna Basecamp (ABC) wat op 4.130m ligt. Dit was eigenlijk het enige wat ik écht gedaan wilde hebben voordat ik terug zou vliegen naar Nederland. Via het hotel een gids geregeld en zo begonnen Kumar en ik de 8-daagse trekking. De eerste dagen bevond ik me nog in “lager gebied” rond de 1.500-2.000m, wat hier nog volop bebost is. Ik dacht aan het gerucht dat J.R.R. Tolkien waarschijnlijk na zijn bezoek aan Ghandruk de Lord of the Rings heeft geschreven, niks Nieuw Zeeland!

Tongue out
Hoe verder de vallei in, hoe mooier het werd en wéér heb ik een aap gezien! Het is trouwens geen hoogseizoen meer, wat zorgde voor rustige wandelpaden, heerlijk! Toch heeft dat seizoen een reden…: de moesson komt eraan met bijbehorende bloedzuigers en gladde met mos bedekte paden.. Ook is het vaker bewolkt wat vervolgens weer invloed heeft op het uitzicht waar je het toch grotendeels voor doet. Maar wees gerust, ik had het weer eens goed getroffen! Met bewolking is het namelijk heerlijk om te wandelen en een handjevol “zuigers” waren nog wel te overzien. Hoe hoger ik kwam, hoe massiever en je staat versteld van de felgekleurde vogels die je rond ziet vliegen. Op de vierde dag heb ik een Australische en een Britse vrouw ontmoet. Zij hadden vanaf dat punt exact dezelfde planning, dus dat was gezellig voor middag en avonden als we elkaar weer troffen in de lodge na de wandeling. Helaas hadden ze ABC niet bereikt in verband met hoogteziekte, dus dat was wel jammer. Vanaf ABC zie je diezelfde bergen (7.000-8.000m) als vanaf Sarangkot, maar dan van dichtbij, heel dichtbij! Het is lastig om de afstanden nog goed te kunnen inschatten door de weerkaatsing van de zon op de sneeuwtoppen in de vroege ochtend, maar het voelt geweldig om er middenin te staan!! Het was er ’s nachts ook erg koud en ik heb dan ook vol verbazing naar “die Koreaan” staan kijken toen hij zijn meest simpele tentje opzette zonder grondzeil.. Zie foto’s ter illustratie
Cool

De dagen erop waren redelijk zwaar door het vele dalen… Gelukkig bracht de “hot spring” in Jinu Dhanda wat ontspanning op de zesde dag. En hoe zwaar het de één na laatste dag ook werd met oneindige treden omhoog, het was het allemaal waard geweest.

Inmiddels spendeer ik mijn laatste dagen weer in Kathmandu en heb ik net mijn tas ingepakt: ik ben klaar om morgen naar huis te gaan. Het was een bijzondere tijd met hoogte- en dieptepunten. Daarnaast was het ontzettend leerzaam op het gebied van onderzoek doen, het onderwerp zelf, maar vooral voor mijn eigen ervaring!

Ik hoop dat jullie met plezier mijn verhalen gelezen hebben en bedankt voor alle reacties!!

Tot snel in NL!!

Liefs!

Reacties

Reacties

Eline

Wow, echt gaaf die trektocht!
Zal wel behoorlijk zwaar geweest zijn..
iig. vond ik je verslagen weer erg leuk,
zeer spijtig dat we het nu weer zonder moeten doen, haha!
Goede terugreis morgen!
xxx

Marieke

Leuk je verhalen te lezen! Een goede terugreis!
Zal straks wel weer even wennen zijn terug in tuinzigt.
Groetjes, marieke

Hannah

Zeker weten hebben wij jouw verhalen met veel plezier gelezen! :) Gaaf dat je die tocht hebt gemaakt, ik hoorde het al van Niels. Dat lijkt me echt een heel bijzondere ervaring.
Ik kijk uit naar je thuiskomst van de week! :)
xx Hannah

Oma, Welkom thuis!

Lief Anietje wat heb jij een levenservaring opgedaan en ik denk ook levenswijsheid. Groot respect dat jij ook bij hele moeilijke toestanden toch de positieve kanten steeds bleef zien. Ik hoop dat ik gauw met je vader naar je toe kan komen. Wat zal je veel te vertellen hebben. Groet van Oma en Opa.

Jolijn

Whaaa mooi verhaal! Echt gaaaf dat je die trekking hebt gedaan... En nu ben je al thuis!!! Heb je een goede vlucht gehad??? xxxx

Maarten

Waar blijft het verhaal over Berlijn?! :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!