Mission Impossible?

Vol goede moed word je wakker
De zon komt op
De tocht kan beginnen
Onzichtbare wegen, ongelijke treden en de hitte
Moeten eerst getrotseerd worden
Voordat we de lemen hut met rieten dak op de berg bereiken
Waar soms niemand thuis is en soms het kind geen beperking heeft.
Dan maar weer verder naar het volgende dorp'achter de heuvel'.
Rond de schemering kom je terug
Met een vermoeid lichaam, een handjevol data
En een koude douche die enkel in je gedachte op je wacht.
Hari zou zeggen:' this is underdeveloped country, so what can we do?'

Lieve allemaal,

Mijn vorige verhaal was meer een voorproefje. Inmiddels ben ik aardig gewend geraakt in Baglung. Mensen staren niet meer zo, sommigen zwaaien zelfs en ik ken de weg. Laat ik beginnen met een leuke dag. Op de 19e was het hier Holi - een feestdag. In KTM groots gevierd, in Baglung zijn het vooral de kinderen die je staan op te wachten met een waterballon/-pistool of een zakje gekleurd poeder om er vervolgens je gezicht mee in te smeren. Uiteraard durfde ze dit niet bij mij, totdat een vrouw van een winkel (waar ik dagelijks voorbij loop) mij 'Happy Holi' wenste en me vervolgens een flinke laag rood poeder in mijn gezicht en haren veegde. Fijn. Toen de buurtkinderen dit eenmaal zagen, was ik uiteraard hét slachtoffer en zag ik zo'n 15 kids op me af komen rennen, want volgens mij telt een blanke voor extra bonuspunten haha! Zelfs de kleintjes kwamen voorzichtig hand in hand naar me toe en wenste me een Happy Holi. Tja je moet er wat voor over hebben om het ijs te doen laten smelten. Zie foto's voor een mooie illustratie

Wink

De derde focus group discussion met ouders van schoolgaande kinderen lag op zo'n 2 uur rijden van Baglung. Er waren zo'n 6 (groot-) ouders. Sommigen hoefden ‘maar' 2 uur te lopen, anderen 6 tot 8 uur. Gelukkig wordt er bij die school een hostel aangeboden - o.a. opgezet door Plan - zodat de kinderen dit niet elke dag als blinde hoeft af te leggen.. Nadeel is wel dat ze hun familie amper zien, gezien ze maar 2x per jaar naar huis gaan. Onze route werd per jeep afgelegd; ik denk dat dit de slechtste weg tot nu toe is geweest. Het hilarische van alles was dat we voor deze weg 'tax' moesten betalen. Meestal rijd je dan een goeie weg tegemoet, maar dit was een beetje het 'jahoor-we-zijn-weer-in-Belgie'-effect, maar dan de Nepalese versie met zand, stenen, diepe kuilen en te smalle wegen. Verbazingwekkend hoe de tegenliggers ons zonder schade voorbij rijden.

Vorige week wilde ik toch echt snel een begin maken met de enquêtes, maar ik moest wel eerst op zoek naar een andere vertaler. Hoewel ik nog steeds mijn twijfels had tussen twee kandidaten, benadrukte Chandra (local manager): 'They are neither perfect nor disqualified', nou dat zegt al genoeg lijkt me. Hier kan ik een lang verhaal over schrijven, maar laten we het houden op 'wat zeg je???', 'handige Harrie' en 'stinksokken'. Om maar niet meteen te ver door het district te reizen, zijn we eerst naar een dorp ‘vlakbij' gegaan. Hari's oom zou ook meegaan, gezien hij voor een partnerorganisatie van Plan werkt en hij op onze 1ste dag wilde meehelpen. Hij vertelde dat dit maar zo'n 25 minuten met de bus is, dus de volgende ochtend stond ik klaar voor vertrek. Geen jeep of bus te bekennen; alleen Hari en zijn oom. Na 10 minuten lopen, constateerde ik dat we toch echt te voet gingen. Dit zou zo'n 2 uur zijn, maar gezien Nepalezen slecht zijn in het inschatten van tijd kon je hier ruim 3 uur voor uittrekken. Uiteraard was ik gefrustreerd. Wandelen vind ik niet erg, maar onvoorbereid op pad gaan, is toch een beetje jammer. Daar ging ik dan op mijn sandalen, zonder zonnebrand en met net een iets te zware tas. De communicatie is slecht en hoewel men hier alles voor je wilt regelen, stellen ze je daarvan niet op de hoogte wat steeds tot dit soort verrassingen leidt. Gezien ik ook huishoudens bezoek waarvan kinderen niet naar school gaan, heb ik van te voren een lijst gekregen met alle gegevens: naam, plaats, leeftijd, soort beperking etc. Deze lijst is gebaseerd op een survey van vorig jaar en eigenlijk ben ik van die lijst afhankelijk, gezien ik niet bij iedereen op de deur ga kloppen om te vragen of er misschien dove kinderen wonen.. Helaas heb ik al op m'n eerste dag gemerkt dat het allemaal niet zo gemakkelijk was. De ouders zijn soms niet thuis, want ze werken in het veld, de kinders gaan wél naar school (opzich goed natuurlijk) of het kind heeft een andere naam en mankeert helemaal niets.. Dan zou je denken, 'och dan loop je toch gewoon naar de volgende op de lijst..', maar dat is ‘t ‘m nou juist: de wegen zijn steil en soms echt onbegaanbaar, de zon kan soms enorm heet zijn (..en ik mag geen korte broek aan), droge bladeren maken de weg naar beneden extra glad en ongelijke treden maken de klim extra zwaar.

Van woensdag t/m zondag ben ik naar Hatiya, Harichaur en Heela gegaan om de 'enquête-missie' voort te zetten. We werden vriendelijk ontvangen door een oom en tante van Hari en hun dochter Ritu (18), waar we mochten blijven overnachten. Het huis was echt typisch Nepalees: wc in de achtertuin, watertap in de tuin, keuken met 'fornuis' op de grond, kamers beplakt met kranten en posters én de heerlijke bedden inclusief houten bedbodem. De volgende dag vertrokken we om 07.15u. We hebben ongelofelijk veel gelopen en je begint je steeds meer te bedenken dat een hostel bij een school zowat verplicht zou moeten zijn. Tegenliggers dragen een band om hun voorhoofd die een zwaar gevulde mand meetrekt achter op hun rug, al lopend op slippers. Kinderen dragen gescheurde kleren, soms zonder broek en de haren worden bedekt met een wollen muts. Pas rond 18.30u komen we het huis van Hari's oom weer binnen. Het liefst stap je onder de douche en duik je lekker je bedje in, maar beiden ontbreken, waardoor je de volgende ochtend -zoals verwacht- als een houten klaas je bed uitstapt.. De dag kan beginnen en dit keer gaan we naar de top van 'die ene berg daar'. Hoewel de vallei prachtig was, ik zelfs apen gezien heb (!), mensen met liefde dal baht voor je klaarmaken en wat extra brandhout gesprokkeld hebben, was het zowel fysiek als mentaal zwaar - geen douche voor 6 dagen, een te hard bed, eten dat enorm zout is, geen telefoonbereik en Hari die met iedereen Nepalees praat en het alleen vertaalt als ik erom vraag en mensen expres geen water aanbiedt omdat die van een lagere kaste zijn... en ga zo maar door. Daarnaast staat de teller wat enquêtes betreft op 19; dit is natuurlijk enorm weinig als je beseft hoeveel energie je erin steekt.

Gelukkig ben ik nu weer wat dagen in Baglung en ben ik gezellig met Krishna opgetrokken. Gisteren was het hoog tijd om mijn stapel kleren te wassen, maar gezien er een waterschaarste heerst in Baglung, moest ik de teil omruilen voor de rivier 'down-hill'.. Tja, het is weer eens wat anders.

Morgen zetten we de 'missie' voort, dit keer naar een regio die nog veel primitiever blijkt te zijn, voor zo'n 5-7 dagen.

Geniet van de LENTE in Nederland.

Alle liefs vanuit Baglung

Reacties

Reacties

Sam

Poe Aniet, wat een verhaal meis!
Dan heb ik 't toch maar mooi makkelijk met elke dag op m'n fietsje stappen om 8 uur achter een pc te gaan zitten..! RESPECT! Je doet in ieder geval ontzettend je best als ik 't zo lees, hopelijk gaat 't zijn vruchten afwerpen! Héél veel succes, ik denk aan je!
XXX

ilse

Hoi Anita!
Bizar en gek land, dat Nepal. Maar je steekt er in ieder geval veel moeite in, het betaalt zich vast ook wel weer terug! En om je even een positief gevoel te geven: mijn enquete teller staat nog op 0. Dus don't worry ;). Veel succes de komende week! veel groetjes uit kampala! xx

Matti

Geweldig Anita!
Respect hoor. Da's nog eens wat anders dan de platgetreden paden!
Hou je haaks!
X Matti

Antoine Zielhorst

Wat een verhaal, Anita! Je maakt wel wat mee. Maar het is ook erg afzien, begrijp ik. Hopelijk brengt het allemaal voldoening voor je mee. Veel sterkte en we blazen voor jou een extra nootje in het orkest.
Groetjes Antoine.

Jacqueline

Het "Ja hoor we zijn weer in België" effect..... hilarisch! Geloof dat je hier superveel van leert voor de rest van je leven, maar wel een zware leerschool hoor. Sterkte daar en bedenk dat het hier maar saai is vergeleken wat je allemaal meemaakt!
XXX jacqueline

Annelies

Wat een verhaal, wat maak je weer veel mee. Je moet wel sterrk in je sandalen staan om dit vol te houden hoor!

wouke

hee bikkel!! respect hoor voor alles wat je daar mee maakt, ik voel me een luxe paardje in vergelijking met jouw situatie.. maar juist door deze ervaring kom je er nog sterker uit (wat een wijze woorden... maar meen het echt hoor)!! ik denk aan je, liefs xx

Jaap van Oostrum

Petje af voor jou, Anita. Toevallig zag ik met mijn klas vandaag op schooltelevisie net een stukje over het Happy Holi-feest, dat jij dus in het echt meegemaakt hebt. grappig is dat. Veel succes met je missie.

Groet,

Jaap

Jolanda

Bammetje! Schitterend verhaal... Je hebt al een heleboel meegemaakt daar. Hoewel het niet allemaal even comfortabel is, is het natuurlijk een geweldige ervaring. Geniet er dan ook zoveel mogelijk van. Ik ga je binnenkort proberen te bellen. Nadruk op proberen - je weet maar nooit of het lukt in die landen van ons =).

Mooie vergelijking van die wegen in Belgie haha. Moet meteen weer aan onze vakantie naar Luxemburg denken. Heel veel sterkte (zal je nodig hebben) maar geniet vooral ook van de ervaring! Kus

Jacqueline V

Anita! Oh wat een gave foto´s zeg! Mja, ook flink afzien dus! Ik vind je echt een bikkel! En 19 enquetes zijn er toch al 19 he! Ik bewonder je harde inzet echt enorm!!
Nog heel veel succes daar! xx

Tineke

Ha Anietje,
Wat een verhaal zeg!
Dat begrijp je toch niet, dat die man niet even meldt dat je lopend naar de adressen zult gaan!!
Maar gelukkig zag ik dat je sandalen Teva's waren, dat scheelt wel, al kreeg ik door je foto's wel een goede indruk van de barre tocht die je gemaakt hebt. Tjongejonge.
De waarschuwing die je ons als lezer geeft in je profiel blijkt niet voor niets te zijn en wij zitten lekker op de bank, lat staan als je daar wandelt!
Maar je gaat toch door met je "missie", heel goed van je!
Het zal een waardevol onderzoek worden, nu de gegevens op zo'n bijzondere manier verzameld zijn.
Dat zullen andere mensen je niet gauw nadoen.
Ik kijk uit naar je volgende verslag van de nóg primitievere streek...................
Heel veel succes gewenst.
Liefs,
Tineke
Wat een mooie foto's maak je trouwens, vooral die ene van die twee geitjes op de trap vind ik super: schattige geitjes, snerttrap!

Anne

Respect hoor!!
Maar laten ze ook een beetje goed voor je zorgen daar..;). Mis je bij de repetities!!

Liefs

Ben Leek

Beste Anita,

Er komen heel wat herinneringen bij mij boven bij het lezen van jouw verhalen. Toen ik in maart/april 1975 een paar weken in Katmandu verbleef, heb ik ook veel gewandeld in de vallei en in de bergen. Vele ontberingen en een wonderschone natuur, ijskoude nachten en warme dagen, vriendelijke mensen en bittere armoede. Ik hoop dat je ondanks alles ook blijft genieten van deze prachtige en unieke ervaring!

Susan

Wij hebben het hier in het zuiden maar luxe, dat heb ik nu wel door. Volgende week gaan we naar Bajura, dus wie weet kan ik delen van jou blog gaan kopieeren naar die van mij.. al hoop ik van niet!

Succes nog, en geniet! Voor je het weet zitten we weer in het luxe Pokhara of KTM, en daarna weer snel in de Nederlandse sleur!

Zet m op meid!

Tim

Heel herkenbaar! Ik ben opzich wel blij dat ik niet de enige ben die deze ontberingen ondergaat, maar dat het onderzoek zo moeizaam gaat is wel heel erg jammer. Heel veel succes en sterkte nog!
tim

PS hoeveel surveys wil je uiteindelijk doen eigenlijk? Ik zit op 18 van de 80!

Ilse van O

Zo dat klinkt heel zwaar, echt knap dat je het toch maar allemaal doet! Heel veel succes nog, en hopelijk gaat het in het volgende verhaal weer een stukje beter!
Xx

Oma

Lief Anietje, groot respect voor je. Wat moet jij een groot doorzettings vermogen hebben, geweldig, dat je ondanks de hitte nog een mooie vallei ziet. Is het niet mogelijk een duik in de rivier te nemen of zwemmen daar krokodillen? Is dit allemaal vol te houden?
Sterkte en blijf gezond. liefs Oma.

Hannah Remmers

Lieve Aniet,
Mijn eerste reactie na het lezen van dit verhaal is net als die van velen anderen: 'woow wat een verhaal' en 'respect! Ik vind het echt knap dat je ondanks alle tegenvallers, ongestructureerdheid en enorme cultuurverschillen zo positief bent en nog kunt genieten van een prachtige vallei! Super knap :)
Ik moest trouwens wel lachen om je verhaal: 'jahoor-we-zijn-weer-in-belgië' grap haha
Heel veel succes en plezier komende tijd!

Liefs Hannah

Judith

Hej Aniet

wat een barbaarse toestanden daar zeg... Respect voor je dat je dat gewoon doet!!! je moet wat voor je stage over hebben ook he. Maar ik ben heel erg benieuwd naar je foto's en uiteraard de resultaten van je onderzoek.

Liefs!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!