Land der Minderheden

Heey daar!

Ok, ik weet dat jullie lang hebben zitten wachten op HET verhaal na mijn ‘tour leadership'..maar dit keer moet ik ‘t bericht met snelheid typen ivm drukke tijden; uiteraard zal ik mn best doen om ‘t ‘understandable' en leesbaar te maken.....Oja en ik probeer de meeste sights gewoon te noemen, kan je lekker googlen

Wink

Op de 14e vloog ik naar Chengdu, ontmoette onze local tour guide en met haar wachtte ik met spanning op de 7 Nederlanders die met KLM binnen een uur zouden landen! Chengdu is ook een grote stad, zo'n 15 mln Chinezen...dus veel hoge gebouwen en shops. Zoals jullie vast wel weten (uhum) staat Chengdu bekend om de Reuze Panda's, whoehoe! Dus de volgende dag reden we naar 't Panda Breeding Centre, helaas in stortregen..wel waren ze actief en alleen dat is al bijzonder omdat ze volgens mij 90% vd dag slapen.. Ook naar Sanxingdui museum geweest -> woow, veel interessanter dan ik dacht joh! Ze hebben niet zo lang geleden opgravingen gedaan, en de beelden doen meer Azteken aan dan Chinees + dat het betekent dat er een andere ‘intellectuele' stam (5.000 jaar geleden) leefde in China.

Ok, op de 16e hebben we de Giant Buddha in Leshan bezocht; eerst vanaf de rivier bekeken, omdat je ‘m daar in zijn geheel kan zien! Later nog naar boven gegaan om daar een tempel te bezoeken. Hierna moesten we terug richting Chengdu airport...gelukkig was de check-in al geregeld en hoefden we alleen nog door de security en vliegen naar.........Guiyang hoofdstad van Guizhou province!! Aangezien we 's avonds aankwamen was er nog niet veel te zien..
Maar de volgende ochtend zag ik aardig wat heuvels in de verte - yes!! Guizhou heeft gemiddeld trouwens 't laagste inkomen. De reden voor Guizhou is, zoals de naam van de reis al zegt, dat er veel minderheden te vinden zijn. Degene waar wij onze focus op hadden waren de Miao - en zelfs daarin zijn weer andere Miaos te vinden: korte rok Miao, lange rok Miao, fazantenrok Miao en weet ik veel wat er allemaal nog volgt. ‘De echten' leven nog traditioneel in houten huizen op 't platteland - ok daar kom ik later op terug.

Wat wel grappig was in Guiyang: dat de gids op een plein een verhaal aan ons in 't Engels vertelde en er ineens heel veel lokale Chinezen omheen gingen staan, allemaal vol bewondering en nieuwsgierigheid, terwijl geen van hen Engels verstond, whahaha!! Heel grappig moment

Laughing

Na de city tour in Guiyang (Mao standbeeld staat er nog) en de Qingyan village bezocht te hebben, reden we the next day door naar Kaili. Vanuit deze plaats zijn we steeds wat Miao dorpen gaan bezoeken. Allereerst Datang: WOW!! Wat leuk was dat zeg! Ok..ik moet zeggen dat we een dag van te voren een performance hadden geboekt, want anders was het hele dorp in de rijstvelden etc. aan 't werk... Maar speciaal op de 19e waren ze gekleed in hun festiviteitkleren!! En dat zijn niet zomaar kleren van de Hennes of lokale Shop, nein beste mensen, de traditionele manier is om ze borduren/steken/haken/knopen en al dat soort technieken waar ze wel 4 jaar over kunnen doen en waar ik duidelijk niks vanaf weet... Als je eenmaal zo'n feit weet en het iemand hebt zien doen (hoe traag dat gaat en precies dat allemaal moet) dan heb je daar natuurlijk nog meer bewondering voor! Goed..nou we kwamen dus aan in dat dorp en we kregen elk een paar slokjes x 4 uit een gevulde hoorn met rijstwijn of iets dergelijks.. Let the show begin! Overal houten huisjes, leuke stenen straatjes en een pleintje in 't midden waar het opgevoerd werd.. Nou vooral leuk in een kringetje dansen en af en toe kwamen er 6 mannetjes die de trad. pipes bespeelden en er soms nog een leuk danspasje bij deden ook, ja dat was leuk om te zien. Later een ander dorp - Langde - bezocht, maar ontzettend commercieel; ze deden 't optreden 7x, daarna werd je als 't ware aangevallen en meegetrokken dat je wat moest kopen, jammer want des te sneller ben je weg!

Op de Sunday market in Kaili: vooral veel kleren en naaispullen, maar ook TANDARTSEN die buiten kiezen trekken/mensen ‘helpen' (verderop zie je een kraam met tuingereedschap en tangen enzo en je begint je dan af te vragen...........juist ja).. Vlees hangt ‘bloot' buiten. En mensen hebben het toekomstige vlees in grote rieten overkoepelende manden en..levend!! Dus je kan dan nog even zwaaien naar de kippen, ganzen, eenden en honden (!)..daarna zie je bijv. een koper die een mega grote haan aan zijn poten vasthoudt, echte levendige handel

Laughing

Wat ook zeker leuk was, was het bezoek aan Shiqiao waar uit de vezels van moerbeibomen papier gemaakt wordt! Zelf ook nog even geprobeerd, ook dat beroep valt denk ik af.. Lunch @ the paper makers house was super lekker en er werd gezongen voor de mannen. Voor de rest rondgelopen en wat dus zo heerlijk is om te zien daar en de omgeving: kinderen zwemmen in de rivier, buffalos relaxen in de rivier, men wast zich in de rivier en kippen/ganzen/eenden zijn overal. Die buffalo's zijn trouwens zó leuk; die staan altijd heel nieuwsgierig en geduldig te kijken, btje suffig eigenlijk, haha!!

Op de 21e richting Anshun waar zich de Huangguoshu Watervallen bevinden. Ons hotel was minder, want door de vochtigheid & blinde muur leek het alsof ik in een grot verbleef ofzo..en ‘s avonds viel zelfs de elektriciteit uit tijdens 't kaarten (gelukkig had Ton zn hoofdlamp

Wink
) maar op de kamer liep ik dus met kaarsen :S Dusssssssss

Watervallen waren typisch the ‘power of nature' aangezien het sinds de vorige dag non stop had geregend (hard!).. Dus het leek al meer op een overstroming, vooral dat bruine / gele water, alleen dan zonder meedrijvende huizen erin.

Ook onderweg naar Xingyi bezochten we de Malin Waterval en liepen we onderaan de diepe kloof. Prachtig! Want je zag meerdere lichte watervallen aan beide kanten naar beneden komen

Cool
Ook naar Wanfenglin geweest aan het einde van de middag. Dit betekent letterlijk: ‘Ten Thousand Peaks Forest' en was erg mooi om te zien. Het ziet er een beetje uit zoals kinderen de bergen zouden tekenen; allemaal heuveltjes en de Chinezen die vertellen dan altijd ‘wat je erin kan zien'..... Nou 9 vd 10x zie je dat dus niet en vraag ik me wel eens af of de gids dat er nou echt in ziet of ook maar verteld is..Het was een mooie dag!

In de plaats Luoping was er weinig te doen/zien. De kleurrijke posters sloegen allen op 't voorjaar; de knalgele koolzaadvelden, maar nu niks anders dan wat tabaksvelden, groen en regen... Gelukkig was er ook in deze omgeving de Jiulong Waterval - wandeling duurde 3uur met veel trappen onderweg. Ook dit keer weer een sight die zeer de moeite waard was.

En toen...de busreis naar Yuanyang (zo'n 8 uur). Nu zaten we eigenlijk vlakbij de Vietnamese grens.. Het landschap kan je je nu misschien wel voorstellen; het draaide dus om de rijstterrassen. In 't voorjaar vol met water (en weerspiegeling van lucht), en in de zomer groen groen groen! Ook hier werden we achterna gezeten door wolken en regenbuien, maar toch vond ik 't er sehr nice!

In Jianshui was 't allemaal weer ‘back to normal', maar de Confucius Tempel en Zhu Family waren heerlijk om doorheen te lopen. Lekker cultureel bezig met die oude stukken grond.
Voor Shilin/Kunming stonden de Stone Forests uiteraard weer op 't programma. Dit keer deden we een tour in een karretje en zag ik veeeel meer dan de vorige keer; gelukkig viel het dus niet zo tegen als voorheen. In Kunming zijn we op advies vd gids naar de show ‘Dynamic Yunnan' geweest: GEWELDIG!! Ja enorm leuk! Dans & zang van minorities en als 't goed is komt een scene daarvan (seaweed girls) in de Opening Ceremonie!!! Na Kunming teruggevlogen naar Chengdu, paar dagen vrij en afgelopen maandag afscheid genomen van de groep; zij naar Amsterdam en ik terug naar BJ.

Ok dit brengt me meteen op het volgende: sinds dinsdag ochtend ben ik verhuisd naar ander appartement vanwege 't één en ander..diezelfde middag hoorde ik dat ik moest werken voor het Canadese bedrijf ‘Roadtrip' in plaats van Nike. Een beetje teleurgesteld was ik wel. Direct op woensdag de gehele dag op mn nieuwe werkplek gezeten: hospitality desk van Roadtrip in Sheraton hotel. Ok de gasten: voornamelijk uberrijke Amerikanen & veeleisend.

Wat er vandaag is gebeurd: ze hadden hun tix ingekocht bij bedrijf X en die was betrouwbaar. Maar X had 't ingekocht bij Y en die, zo bleek achteraf, niet zo betrouwbaar. Nu zijn er dus 326 kaarten voor de Opening Ceremonie niet geleverd - we zijn dus opgelicht. Ook Nike heeft bij X inkopen gedaan en mist er 700!!! Vandaag dus mensen verteld - Amerikanen die net geland zijn - dat ze MORGEN niet kunnen gaan, terwijl dat de enige reden was om naar BJ te komen, aaaaaaaaaaaaahhh!! Wel erg he? Een paar gasten begonnen echt enorm moeilijk te doen (duhh); schreeuwen en voor de rechter trekken enzo. Leuke job weer, ik heb het getroffen, hahah!! Wat ook leuk is, is dat ik waarschijnlijk (ze hebben 't beloofd) een ticket krijg voor de laatste week (en dat zijn voornamelijk finaletickets!).. Ok ok ik kan nu in deze ‘moeilijke' periode nergens meer op hopen, maarja het was een deal dus

Laughing

Nou elke dag vroeg op en paraat staan voor de ontzettend overdreven Amerikanen, mijn favo's.. en heerlijk overdreven terugdoen, muwhaha! Ja dan kom je er wel achter hoe nuchter de Nederlanders (ik!) zijn. Morgen is DE dag, 8/8/8 8.08pm begint 't allemaal!! Waarschijnlijk naar ‘the place' met een scherm van 100m en daarna eindelijk het HHH in!!!

Als ik weer tijd heb horen jullie van mij!!

Alle Liefs

PS: Trijnie, ik vind je berichten top! En ik hoop dat jullie trip in Borneo ook geweldig was!
PS2: Toen we het kantoor vd Canadezen binnenkwamen - McDonalds en chocola overal (lunch), 's avonds aten we mee...guess what? - pizza! Echt ziek gewoon!
PS3: Voor schrijffouten, sorry, maar het is inmiddels 23.30 na een lange zeurende dag..
PS4: Bedankt voor de gezelligheid vd leuke VNC groep die ik had

Laughing

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!