Ain't No Mountain High Enough ;)

Hey iedereen!!

Nou hier dan het lang verwachte bericht...hoe was het in Yunnan?! Helemaal geweldig! Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen; enorm veel gezien, beleefd, ervaren en ga zo maar door, want elke dag had een ‘programma' en heb mn tijd dus optimaal besteed

Wink

Ok. Allereerst mn vlucht naar Kunming met heerlijk Westers uitgebreid vliegtuigontbijt - YES!!! Het was redelijk warm en op de straten rook het naar wierook (het Bali-Ubud-gevoel kwam direct bovenwaaien). Goed begin is het halve werk, toch? Nou huppa, ik in Kunming, redelijk grote stad & druk! Ik ben op diezelfde dag naar the Stone Forests gegaan, toch zo'n 120km ten Zuiden van Kunming. Al snel kreeg ik door dat de mensen hier ‘niet zo aardig' waren. Zo deed ik mn uiterste best om in 't Chinees de weg te vragen en mensen keerden gewoon hun rug naar me toe of lachten me in mn gezicht uit. En ook maar 1 enkel woordje Engels spraken ze zelf niet. Eenmaal terug na de lange dag was ook nog es mn trui in 't hostel gejat, dus uiteindelijk was het goede begin het dubbele werk..

Je begrijpt wel dat ik ernaar uitkeek om de volgende dag naar Lijiang te vliegen. Had er helemaal zin in. Bij het landen zag je overal bergen, rode gronden, rijstterrassen; een geweldig landschap! In ‘the old town' is het één en al gezelligheid, maar al aardig verdoemd tot toeristische souvenirsplek en ruime barstreets. Achja, ik was zelf ook toerist dus ik deed er gewoon fijn aan mee. Ik verbleef in het hostel ‘Mama Naxi's'; een plek dat altijd backpackers bevat uit de hele wereld. Bij haar kon je al je transfers regelen en 's avonds gezellig op de binnenplaats goedkoop eten. Leuke ervaring; vooral dat die ‘mama' zo hard schreeuwt en die ‘papa' niks zegt; wie heeft hier de broek aan? Muwhaha!

Op naar Snow Jade Mountain: wat was dat me een dag zeg. Er gingen nog twee mensen (Oostenrijk) vanuit het hostel naar die plek.. Zij wilden hiken en ik wilde ter paard omhoog ipv de kabelbaan. Eenmaal op DE plek; geen paarden. Dus ik met die hikers mee...wat een ramp was dat zeg..na 20 min al stikheet, zweten en vet hijgen..ik was even vergeten dat we al op zo'n 3.200m zaten.. dus ik alleen terug en alsnog met de kabelbaan gegaan

Laughing
Eenmaal boven was het heerlijk..I loved the Mountains & View! Beetje rondgelopen, had nu natuurlijk veel tijd over..dus lekker rustig aangedaan. Eenmaal terug in Lijiang ben ik naar het bekende ‘Black Dragon Pool' gewandeld; soort meer tegen de berg aan met mooi blauw/groen water en wat bruggetjes hier en daar.

De volgende dag was het weer tijd voor wat beweging: een bike tour naar het dorpje Baisha met een paar gasten (Israëliërs) die ik in 't hostel heb leren kennen. Een goede manier om het landschap rustig te bekijken op een zonnige dag! Je krijgt meer het gevoel dat er ‘echt' geleefd wordt -> niet afhankelijk van toeristen. Je ziet bijv. het proces hoe ze dat graan op de weg vermalen, of hoe ze in de velden aan het werk zijn. Een leuke dag, maar zo'n zadel is toch altijd een nadeel van een lange fietstocht %&$#

Na veel verhalen te hebben gehoord, had ik toch besloten het ‘gewoon te doen': Tiger Leaping Gorge!!! DE HIKE; op dag 1 loop je 7 uur, volgende dag nog maar 2 uur te gaan en dan ben je klaar! Vanuit ‘Mama Naxi's' gingen er nog zo'n 12 mensen mee waar ik erg blij mee was. Naast het feit dat het een leuke groep was, is het tijdens zo'n hike toch ook psychologisch gezien veel beter: als je het even zwaar hebt, móet je verder en geef je niet op. Niet dat dat ook een optie was: na die 7 uur zag je pas het eerste hostel ‘Halfway'. De kloof naast ons was diep en het uitzicht was groots. Tijdens de eerste uren was het eigenlijk te heet in de zon, maar geleidelijk aan kwamen de wolken en uiteindelijk liep ik er als een verzopen katje bij.

Volgende dag was een makkie en tijd om naar Shangri La te gaan. Die plek vond ik geweldig. De sfeer, de mensen en vooral: de dans die ze elke dag van 8pm-9pm doen op het plein. Ik weet niet wat het was, maar het raakte me wel. Ze kwamen allemaal samen en bewogen gelijk op de muziek - jong/oud/modern/traditioneel. Ik hoorde achteraf dat de muziek ‘nieuw' was na 6 maanden op dezelfde melodieën te hebben gedanst (dat waren ze dus ook aardig zat) en ik denk dat daarom de opkomst zo groot was! Shangri La bevindt zich ook al op een hoger plateau, dus de zon is sterk en de nachten zijn koud. Ook vind je er de Tibetaanse invloeden en heb ik een Tibetaans (nog actief) klooster bezocht. Prachtig. In Harmony Guesthouse was alles van hout en beneden kon je je opwarmen bij de vuurkachel, hmmm..

Terug naar Lijiang per bus (5uur) met het Deense koppel weer naar Mama Naxi's (ik werd een vaste klant met bonuskaart en al

Wink
). Iedereen liep trouwens interessant te doen met zn Lonely Planet, ook wel ‘de bijbel voor backpackers' genoemd, maar uiteraard had ik die niet.. Van te voren gewoon wat mooie plekken op internet gespot en besloten dat ik daar naartoe wilde. Zo kwam ik ook bij Lugu Lake terecht. Dus na 1 nachtje zat ik weer in de bus (6-7uur) naar het meer op zo'n 2.685m. hoogte. Helaas begon het na een paar uur na aankomst te regenen, wat een domper! Daarnaast was het enorm koud. Pas in de namiddag van de volgende dag klaarde 't een btje op. Dus rondgelopen, foto's gemaakt en gerelaxed. De toeristen waren trouwens allemaal Chinees of Japans. Dus toen ik dat busje instapte dacht ik echt: oh dit gaat gezellig worden -> iedereen staarde me aan en niemand zei wat, echt stom is dat. Maar blijkbaar is dat hun ‘doen van zaken', want uiteindelijk sprak die gast naast me vloeiend Engels (3 jaar in Deutschland gestudeerd) en de meisjes in mn hostel kamer konden ook gewoon Engels, terwijl ze tijdens de busreis hun mond niet opentrokken. Anyway, hier werd ook 's avonds gedanst; maar dat stelde weinig voor: gewoon om een vuurtje heen in traditionele jurken. Maar toen we eenmaal met zn alleen mee gingen doen, moest ik toch wel hard lachen hoor: ALLES EN IEDEREEN ging ongelijk, wat een zooitje en je moest elkaar vasthouden met 1 vinger. Dit was trouwens het Mosu volk: vrouwen zijn de baas, er wordt niet getrouwd en er is ‘the walking marriage', wat heel mooi klinkt, maar gewoon neerkomt op een one night stand, haha! Heel stom eigenlijk, want daar adverteren ze dan wel mee enzo, maar alsof je dan 's avonds om een hoekje gaat kijken hoe een man op de deur klopt.. Naja, google 't maar es. Die dag had ik besloten, vanwege het slechte/koude weer om de volgende dag weg te gaan. Dus om 10am stapte ik het busje weer in, maar er was geen wolkje aan de lucht, shiiit!! Heb nog wel wat ubermooie foto's gemaakt waar ik toch wel trots op ben.

In Lijiang had ik weinig te zoeken, moest toch ff wat tijd opvullen, dus dan ook nog maar even naar Dali (3,5u.). Ik kwam terecht in een super guesthouse - Jade Emu (aangeraden door andere Israeliers die ik in Mama Naxi's leerde kennen). Het was pas 8 weken oud, dus kwaliteit was hoog, bedden groot, eigenaar was Australisch, dus ook geen language barrier.. Omgeving is prachtig met the Erhai Lake en de bergen all around. Had alleen geen zin meer om zo'n lange hike te maken op mn ‘laatste' dagen, dus ben dit keer met een Japanner alsnog omhoog gegaan ter paard. Ik moet zeggen dat ik het in het begin heel leuk vond, maar toen ik de op hol geslagen hartslag van mn 4-jarige knol voelde en hij 2x door zn voorbenen zakte/uitgleed...had ik er wat minder vertrouwen in.. Gelukkig duurde de tocht 1 uur ipv de 2 uur die de eigenaar van te voren vaststelde. Ook was het niet echt een ‘toeristische' route, whahaha, we liepen langs allemaal graven en grafbeelden.....

Wat grappige momenten:
- In Lugu Lake was ik op zoek naar een restaurantje..uiteindelijk werd ik overgehaald om te bbq-en...zat ik daar alleen mn stukjes vlees en championnetjes in de schemering te roosteren onder 't genot van de Mosu rice wine....je moet het toch een beetje gezellig maken he?!
- Je komt steeds dezelfde mensen tegen: iedereen doet hetzelfde ‘traject' - de vrouw in Shangri La ineens in hetzelfde hostel in Lijiang en de gozer in Lijiang ineens in het guest house in Dali en zo zijn er nog wat combi's op te noemen..
- De Israelische moeder waarvan de ogen uitpuilde toen ik vertelde dat ik 20 was en alleen reisde, whahaha, zie 't nog voor me! Wel uitgenodigd om bij hun in Israel wat Shish Kebab te komen eten Wink
- Mama Naxi die zegt: 'you pay mama now!!'
- De lokale bus in Shangri La die een ongeluk kreeg met een gloednieuwe auto, whaha! Dus wij allemaal uitstappen en weglopen naar de volgende ‘halte' alsof het de normaalste zaak was.
- Het nadeel van het slapen in een dorm = je hebt kamergenoten.. In Dali heb ik dat geweten ook: snurken, snurken en nog es snurkende mannen..AAAAAAHHHH!
- De korte transfer van eind- naar beginpunt in Tiger Leaping Gorge...de weg was nauwelijks een weg te noemen, dus in 't busje waren we heen en weer aan het bumpen en aan mijn linkerkant keek ik soms recht de kloof in, iets dat tot tranen leidde bij wat andere mensen...
- Een Chinees gesprekje voeren met wat lokale oudjes (die hadden trouwens echt een Rotterdams accent) een leuke fotootje maken...en na 5 min komt er een GROTE groep Hollanders die denken ook even een pica te schieten, whahaha die vrouwkes werden boos op hun en sommigen liepen weg...Tja..ze zijn geen attractie

Wink

- Vijf uur lang in de krappe bus naast een rochelende en boerende Chinees zitten (hij kon het kwijt in de prullenbak..), als blikken konden doden, zo!!
Laughing

Nu weer terug in BJ en het bleek dat dit niet mn enige reis mag zijn tijdens mn stage...Ping heeft me gevraagd om ‘tourleader' te spelen voor een groepje Nederlanders (7pers) voor 3 WEKEN!! We beginnen in Chengdu (Sichuan province) en gaan dan over land naar Guizhou province, waar Ping zelf vandaan komt, dus ze komt me 10 dgn vergezellen. Daarna door naar Kunming (Yunnan province), vliegen terug naar Chengdu, einddinner en dat was ‘t! Tussendoor dus steeds een bezoekje aan een dorpje, waterval of wat dan ook.. Uiteraard hebben we onze plaatselijke gidsen die alles vertellen in 't Engels, dus ik zal voornamelijk gaan begeleiden en vertalen. Vet he?!

Kort: van 't weekend DE VOETBALWEDSTRIJD gekeken tegen Frankrijk in een bar waar het oranje zag van de Nederlanders, wat geweldig zeg!! En vergeet niet: hier begint die wedstrijd pas om 02.45u wegens het tijdverschil...dus met die stemming zit het wel goed

Wink

Nou dit was ‘t, hoop dat jullie 't leuk vonden, ik vermaak me hier nog steeds! Toch begin ik zo af en toe wel es wat mensen te missen - the daily talk.. No Worries!!

Veel liefs!!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!