Groups & Sights!!

En daar ben ik weer!

Ik heb ook dit keer weer zo veel te vertellen, whaha er komt geen eind aan! Dus pak er een lekkere boterham met hagelslag bij of een stroopwafel (nee hoor, die mis ik helemaaaal niet

Frown
) Ok laat ik dan maar snel beginnen he
Tongue out

Eind april ben ik met een groep a 40 man mee geweest (verschillende nationaliteiten, ook Nederlanders) die er al een hele treinreis op hadden zitten vanaf Moskou en hun ‘laatste' dagen nog even doorbrachten in Beijing. Dat betekende dus snel ff alle sights bezichtigen!! Ik mocht hun dus vergezellen onder het mom van ‘toezicht houden', slaat natuurlijk nergens op, maar het is een leuk excuus.. Zo heb ik wat toeristische attracties gezien die ook voor mij nieuw waren. In de ochtend gingen we naar The Temple of Heaven. Wat een heerlijke relaxte sfeer hangt daar zeg! Ook weer zo'n hangplek waar de oudjes zich kunnen vermaken. Ik heb mensen zien: (tango) dansen, zingen, kaarten, bordspelen,‘waterkalligraferen' op de grond, dansen met lange linten/slingers en noem het maar op! Erg gezellig allemaal. Daarna door naar Tian'anmen Square (wat voor mij nu echt gewoon niets meer dan een plein is..) en toen The Forbidden City in. In de Verboden Stad was ik nooit ‘helemaal' geweest dus ik vond het wel super om dat allemaal eens goed te kunnen bekijken. Jammer dat er in deze drukke tijden zoveel gerenoveerd wordt, waardoor veel in de lelijke groene steigers stonden. Anyway, het was een mooie zonnige dag.

The Next Day ein-de-lijk naar de GROTE Muur!! We reden naar Badalin en het was ongelooflijk druk.. Je kon 2 kanten op: makkelijk/moeilijker -> ik uiteraard die laatste gepakt aangezien je bij die eerste amper een muur kon zien zo vol stond 't met mensen. Ok wat betreft DE Muur: trappen en stijl omhoog lopende paden.. En die trappen lopen ongelijk wat het weer wat uitdagender maakt..echt zwaar soms hoor!! Hierna de Ming tombs bezocht, waar echt niks te beleven viel, dus gelukkig vertrokken we al redelijk snel naar The Sacred Way, een breed pad met aan weerszijden enorme stenen dieren in verschillende ‘posities' (liggend/staand). Paarden, olifanten, kamelen etc. Alsof we nog niet genoeg dieren gezien hadden, werd het weer eens tijd voor de eend uit Peking....voor het diner! De kok komt dan naast je tafel staan met zo'n schuifkarretje en zo zie je hoe hij die hele eend bewerkt tot plakjes, whahah en lekker dat 't is!! De volgende dag ging de groep alweer naar huis en was het bij jullie Koninginnedag..

Op 1 mei waren we hier ook vrij (niet vanwege de Hemelvaart), maar het was weer eens tijd voor the National Labours Day. Ok.. Dus ik dacht: laat ik eens iets ondernemen, whaha! Kben uiteindelijk beland in the Beijing Zoo.. Als iemand mij had kunnen vertellen dat ik amper dieren zou zien (soms was het ‘dierenverblijf' er wel..maar geen kip te zien) en dat ik me meer zelf onderdeel voelde van een kudde: het sjokken en het staren naar de vele ruggen van mensen waar ik niet kon inhalen...dan had ik mezelf die hele wereldreis ook wel kunnen besparen. Gelukkig toch nog 3 giraffen, 2 olifanten en 1 leeuw gezien .....

Ok volgende groep: helemaal super! Uit Breda, Tilburg en Rotterdam en de meeste van mijn leeftijd. Met hun ben ik ook alle dagen mee gegaan. Naast de standaard Tian'anmen Square en Forbidden City, zijn we nu ook eens het Mao Mausoleum ingegaan. Dat was echt bizar, bij ingang al strenge beveiliging natuurlijk en er lagen bossen bloemen in overvloed. Er zijn nog genoeg Chinezen die hun eer willen betuigen en naar Beijing afreizen om ff een bloemetje te bezorgen aan Dhr. Zedong. Hijzelf ligt nog zo goed als nieuw in de vitrine (whaha kan het niet laten!!) en dat was toch wel echt even gek om hem in het echt te zien!!! Je moest door blijven lopen dus het is binnen 30 seconden ook weer over..
Verder op die dag een fietstochtje gemaakt door Beijing en zo the National Theatre ook eens van dichtbij gezien (megagroot en ei-vormig).
Dezelfde avond gingen we naar een AcrobaticShow. Nou dat was wel echt iets waar m'n mond van openviel. Meestal ben ik niet zo snel onder de indruk, maar dit!! Meisjes die zichzelf opvouwden, mannen met weet ik veel wat voor ‘interessante' kunsten en natuurlijk het bekende beeld: de 12 meisjes op 1 fiets.. Daar stonden ze ineens, gewoon TADAAA!! Er mochten ook absoluut geen foto's gemaakt worden, want ook maar 1 flits kan de aanleiding zijn tot afleiding.. Oehhh.... Heel leuk en soms zelfs spannend om te zien

Laughing

Ok de volgende dag was het weer tijd voor de Grote Muur, dit keer een ander gedeelte -> Mutianyu. Een stuk rustiger en naar mijn idee veel mooier!! De groep gooide er een lekker tempo in en zo kwamen we al een uur eerder aan bij ons ‘rustpunt'. Met geweldig weer, uitzicht en sfeer, was dit een topdag. De gids (=Shu Yi) en ik hebben de groep die avond op de trein gezet naar Xi'an..later die week zouden ze terugkomen..

Dinsdag was ik dus wel even toe aan een massage..en Shu Yi zou naar ervaring precies weten welke het beste was.. Dus ik had er al helemaal zin in natuurlijk. Ik kan jullie vertellen dat een uur body massage en een uur foot massage mij niet veel goeds gedaan heeft, haha! De volgende ochtend had ik toch even het gevoel dat ik mn rug zwaar gekneusd had of dattie helemaal blauw was van de bloeduitstortingen!! Ik heb me wel eens anders gevoeld na een massage, maargoed weet ik ook weer waar ik NIET heen moet gaan

Wink

Huppa een paar dagen erop de groep supervroeg opgehaald van het station en weggebracht naar het hotel. Daarna terug naar kantoor en ja dan duurt de dag nog erg lang....

En op 9 mei was het dan zover: Marin was jarig!! Jaja, ik vergeet dat niet hoor, ondanks dat ik die dag weer richting Temple of Heaven ging, gevolgd door een lange bicycle tour en afscheid van de groep heb genomen.

Op zaterdag, alsof we er geen genoeg van konden krijgen, was het tijd voor een groep a 470 NEDERLANDERS. Dus 's ochtends aanwezig zijn in 't hotel en geholpen met inchecken en andere werkzaamheden.. Diezelfde avond weer gedineerd met Ping, haar zus + zwager, Nick, nieuwe collega en de directeur van 1 vd NL touroperators. Tjaaa, het eten was lekker....

De volgende 2 dagen een enorme grote groep van die Nederlanders begeleid tijdens de fietstour.. Best een eitje zou je denken, maar het waren net kinders (ze waren gemiddeld 45+) die je moest zeggen dat ze niet door rood mochten rijden en ik dus alsnog midden op een druk kruispunt stond om auto's tegen te houden, niet te geloven!!!!
En verder de afgelopen week weer terug op kantoor doorgebracht. Ik ben met wat schoolopdrachten begonnen, best interessant allemaal (nee dit keer bedoel ik het niet ironisch..).

Voor de rest gaat alles goed met mij. Niet ziek of wat dan ook. Ook niks gemerkt van de aardbeving, wel afschuwelijk natuurlijk! Het is hier non-stop op het nieuws. Zooo dit is raar! Even serieus: Nu ik dit typ op mn laptop valt de stroom in een keer uit en zit ik hier alleen in het pikke donker! OMG!! Ben ik ff blij dat ik blind kan typen........we gaan nog even verder...

Inmiddels grootse plannen gemaakt om binnenkort Beijing even in te ruilen voor Yunnan!!! Mijn plannen? Reizen naar: Kunming, Lijiang, Shangri La, Lugu Lake en heel misschien Dali! Dit gebied staat bekend om z'n natuurlijke schoonheid en z'n vele etnische minderheden die de traditie nog in stand weten te houden. En ja ik weet dat jullie het je allemaal afvragen, maar er is niemand die met mij meegaat..so I'm going alone.. Adventurous he? Als je geen idee hebt waar ik het over heb, dan moet je 't maar ff Googlen en anders gewoon de volgende keer weer m'n reisverhaal lezen

Laughing

Wel een beetje krom natuurlijk dat ik ga reizen en ondertussen zoveel mensen vermist/omgekomen zijn in hetzelfde land! Maar ik kan me nu niet persoonlijk gaan inzetten om mee te gaan helpen zoeken in het puin.. Wel doneren we een geldbedrag namens het bedrijf aan de noodhulpinstanties of iets dergelijks (iedereen doneert z'n eigen bedrag + van het bedrijf zelf)..

Nou ik post dit bericht zodra ik weer stroom heb!

Succes daar met alles en tot snel!!

Alle liefs!

PS: iets dat me wel echt is opgevallen door die stadstour is dat het hier zo schoon is. Je ziet amper tot geen afval op de straten; 1. het wordt goed schoongemaakt/bijgehouden (ook weer een vorm van banencreatie) en 2. als er niks ligt dan dump je je troep ook minder snel op de straten..daar zouden wij als NL nog een mooi voorbeeld aan kunnen nemen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!