Vrolijk Pasen

Hier weer even een update uit Beijing. Ik begin meteen met een leuke zaterdagavond (15 maart) waar Nick en ik naar een Nederlandse cabaretier zijn geweest - JAN JAAP VD WAL was hier!! Het was allemaal georganiseerd door een één of andere vereniging voor NL in Peking

Wink
waar wij uiteraard geen lid van zijn, maar gewoon ‘aan de deur' een kaartje kochten. Voor de mensen en het sociale contact hoefden we 't dan ook niet te doen, aangezien ze een beetje een arrogante indruk maakten. Maar dat was zeker geen reden om geen leuke avond te hebben. Jaap was goed en had strakke grappen, waaronder: '..wat hier normaal is, is een Chinees op z'n fiets met een koelkast in z'n mandje. Ik dacht, nou he? Zo'n ouwe arme man..laat ik hem nou es helpen, ik koop z'n fiets!'

Verder gaat hier alles goed hoor. Op m'n werk heb ik al iets meer te doen gekregen, nog niet veel bijzonders eigenlijk. Ik denk dat ze zelf nog niet eens weten wat nou DE stageopdracht wordt, aangezien we nog geen meeting gehad hebben..(is uitgesteld). Maargoed, ik moet ook maar eens een begin maken aan de schoolopdrachten..en intussen heb ik nog iets leuks om aan te werken -> ze willen dat we vanaf april elke vrijdag een presentatie geven over NL en daarbij ook Nederlandse les gaan geven!! Genoeg te vertellen natuurlijk, aangezien er zoveel verschillen zijn in cultuur, politiek, economie etc. etc. Dus de Jeans day heb ik omgedoopt tot Dutch Friday.. De Nederlandse business market is trouwens een belangrijke doelgroep van het bedrijf; zo komt er in mei een groep van bijna 500 man ‘even' naar Beijing (bedrijfsuitje van 4 dgn..). Reis wordt volledig door ons georganiseerd: vlucht, transfer, programma met gidsen, restaurants, alles.. Het is de bedoeling dat we er wat van opsteken en tegen de tijd vd Olympics zelfstandig meegaan als gids (als ik 't goed begrepen heb, want je weet 't nooit hier

Laughing
).

Als voorbereiding voor de naderende ‘drukte' zijn we vrijdag met alle collega's naar de nieuwste terminal vd luchthaven gegaan - Terminal 3.. Indruk: enorm groot, glimmende vloeren, kinderen zullen er verdwalen en wel even leuk om te bezoeken tijdens werktijd, whaha! Tja zo'n hal blijft een hal en het leek op de luchthaven van Hong Kong, dus erg mooi!
Achteraf werden we verrast door the boss en gingen we met z'n allen lunchen in een restaurant. Het was tijd voor...HOT POT!! Met z'n allen zit je dan met je stokjes te vissen in een bak met olie (1 pittige en 1 normale) waar je je groenten en vlees in dropt en laat gaar koken. Dit keer heb ik een varkenspoot op ipv een kippenpoot; het komt op hetzelfde neer; het blijft een kwestie van kluiven met vette vingers, dus na 1 was 't wel weer genoeg geweest, whaha!

Ik ben inmiddels ook weer begonnen met hardlopen.. Ik kan hier om de hoek een park in (5 eurocent

Wink
) en loop een paar rondjes tussen de kale boompjes door en weer terug! Is toch beter dan niks doen.. Pas waren ze al aan het ‘sluiten', maar ik mocht nog wel even naar binnen, die man gebaarde dat ik een paar rondjes kon lopen.. Ja gewoon doorrennen, maar het idee dat dat hek gesloten zou zijn als ik terugkwam in 't donker, was 'n btje creapy.. Dus letterlijk HARD gelopen en bij terugkomst zag ik pas dat ze daar een kamertje hebben met slaapkamer en al, dus die mensen wonen daar dus gewoon om een park te bewaken..en mij er weer uit te laten.. Ja zo creëer je pas banen!

Met het Chinees praten, gaat 't ietsjes beter. Ik merk wel dat ik aan de taal begin te wennen, af en toe woorden herken etc. Het is standaard dat de taxichauffeur z'n vragen stelt en zo heb ik weer de nodige oefening om te vertellen: waar ik vandaan kom, toerisme studeer, geen auto kan rijden in NL, dat ik hier werk, een leuke avond heb gehad (=de terugweg) en dat we bij dat stoplicht naar links moeten...

Overigens is er een collega (He Chao) die dolgraag Frans wilt leren..tja wat moet ik daarmee? Ik kan niet veel meer dan ‘oui' en ‘non' antwoorden, whaha! Nu had hij voorgesteld om elke dag een half uurtje de talen te leren; eerste 5 minuten Mandarijn voor mij en de rest Frans..ik zeg ‘au revoir'!!

Laughing
Maargoed, nu geven we elkaar huiswerk om wat meer te kunnen zeggen.

Dit weekend hebben we trouwens Eyten weer gezien (die van Phuket en HK)!! Erg leuk om elkaar in weer zo'n andere omgeving te spreken. Na een ontmoeting met Ping werd hij ook uitgenodigd om thee te drinken in Hou Hai bij dat meer (dat is dus niet alleen thee als je met Ping gaat, maar een hele maaltijd..). En gisteravond gaan ‘stappen' met Nick en de zoon van Ping die zichzelf Hans noemt; Chinezen geven zichzelf vaak een Engelse naam voor buitenlanders (=makkelijker om te onthouden), in dit geval dus Hans.......

Wat betreft Tibet: tja dat is een gevoelig onderwerp. Er valt best wel over te praten, maar toch valt het gesprek een beetje dood. Toen ik vorige week zondag CNN aan had staan, werd de Dalai Lama aangekondigd met een toespraak, dus ik op het puntje van de bank..geluid harder..hij ademde in om wat te gaan zeggen..en TOEN.......... viel het beeld uit en neeee dat lag niet aan de TV, maar aan de Chinese media. Dat is gewoon tijdverdrijf, want die mensen hier komen 't toch wel te weten als ze 't echt willen weten.. Maar ik denk dat de ontkenning en vermijding van dat soort gevallen meer in hun straatje ligt..

Nog even een paar dingen om dit verhaal leuk te beëindigen:
- Tijdens het wandelen rondom 't meer moesten de dames uiteraard naar de WC.. Public toilet zie je dan op zo'n bordje en je bent al opgelucht als je dat bordje ziet.. Maar DAN stap je naar binnen en daar zie je 6 hurktoiletten, 3 tegenover 3 (ok, ik ben daar inmiddels aan gewend..) maar dit was zonder ‘hokjes', dus gewoon lekker gezellig 1 kleine open ruimte, waar je hele verhalen en discussies kan gaan ‘zitten' houden met in dit geval je baas en haar zus...dan kan je beter niet met een grote boodschap aan komen zetten, mwuahaha!
-Het heeft hier pas even geregend..kort maar toch relaxed dat 't stof even weg is gespoeld.
-Ik heb niet veel van dat ‘Vrolijke Pasen' meegekregen.. Er zijn wel genoeg eieren, maar geen chocolade paashazen of wat dan ook. Morgen moet ik gewoon werken, dus een goede reden om niet naar die afschuwelijke woonboulevards te gaan, zoals 3/4e van Nederland altijd doet..
-Pas zat ik in een restaurant en ik wilde rijst: hadden ze niet...was op!! Dan sta je toch wel even raar te kijken dat ze GEEN RIJST hebben!! Dan maar noodles, die ik meestal vermijd omdat die zo vreselijk glad zijn en dus zo moeilijk te eten is met stokjes!!!

-STEL DAT iemand iets zou willen sturen qua post dan kan dat naar het adres van het bedrijf:
Rm 242-247, Bldg Grandvision, No. 2
Rd Jiuxianqiao, Beijing 100015
Peoples Republic of China
-Ik vind het echt super om de berichtjes van jullie te lezen en jullie daar tegenover ‘blij' te maken met mijn verhalen. Laten we zo doorgaan!

Laughing

1. Geniet nog even van het mooie Paasweer
2. Veel plezier op de dinsdagavonden tijdens de muzikale repetities in 't GEZELLIGE BREDA!!

Veel liefs

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!