New Arrival

Ni hao!!

Ik wilde het bericht al eerder plaatsen maar ik had niet echt de gelegenheid..
Maargoed.. ein-de-lijk is het dan zover: aangekomen in Beijing, China! Maar eerst nog even wat meer over het verblijf in Hong Kong, zoals beloofd.. Met mooi weer hebben we veel door de stad gelopen en zijn we met de ferry naar de overkant gevaren (20 minuten): naar Kowloon. Van daaruit heb je een super mooi uitzicht van de skyline van Hong Kong. Wat je daar vooral hebt, zijn mensen die je om de 4 meter benaderen met de vraag 'You want copy watch, copy bag?' Just keep on walking.. Midden in de stad heb je ineens Kowloon Park: je hoort geen (nauwelijks) verkeer, maar je ziet wel overal de hoge gebouwen boven uitsteken.. Ook zijn ze er een supergroot buitenbad aan 't bouwen (zag er mooi uit) en kan je er wat andere sporten beoefenen.

De volgende dag gingen we 's middags naar Macau. We hadden direct een retourtje gekocht, maar we wisten niet dat het een uur varen was!! Twee dingen: ik wordt vaak zeeziek en onze volgende boot terug was al om 17.00u! Gelukkig had ik niet zo veel last van dat eerste.. Voor Macau verlaat je trouwens officieel HK, dus weer dat gedoe met paspoorten, invullen van arrival/departure cards.. Eenmaal in Macau denk je toch even dat je een halte te ver bent uitgestapt: hele grote casino's, Amerikaanse showmuziek rondom de fonteinen (denk aan Las Vegas/Ocean 11). En in 't centrum vind je de Portugese invloeden terug in de architectuur en Spaanse naambordjes. Wat die casino's betreft: het is de enige plek waar legaal gegokt mag worden en dat zagen we: eenmaal in een casino stonden mensen in een rij van minstens 3 uur; het bleek dat ze dan voor 50 HK dollar gratis mochten spelen. En op de weg naar buiten kwamen oude vrouwtjes ons rennend tegemoet.

Ook nog even met de Peak tram steil omhoog gegaan (op HK Island) om de hoge gebouwen te overtreffen en het van boven te bekijken. We hadden mooi weer, dus het zich was super!!

Op Hong Kong Island zelf heb je een superleuke uitgaansgebied waar je eigenlijk alleen maar Westerse mensen tegen komt: zo stonden we op een avond met een incomplete KLM crew te dansen en de andere keer weer met wat Nederlanders die voor Philips werken. Je kan er dus goed de nacht doorbrengen met leuke kroegen en live muziek. Ook heb ik Eyten nog 2x gezien en gesproken wat erg gezellig was (herinneren jullie hem nog? De Israëliër ontmoet in Phuket..).

Ok.. Beijing, inmiddels al sinds de 28e in 't Noorden en nog niks gezien, whaha! We kwamen eind van de middag aan en werden opgehaald door wat collega's. Sinds die tijd verblijven we bij de ‘big boss' in ‘t appartement, Liu Ping; een klein bijdehand vrouwke die er precies zo uitziet als op de website (www.professional.com.cn). Er werd op dezelfde avond voor ons gekookt en familie kwam langs en weet ik veel wie er nog meer waren! Die namen...die vergeet je.. Eten was superlekker en ‘t eten met stokjes gaat steeds beter, alhoewel ik in 't begin echt van binnen zat te vloeken hoor..sommigen snappen wel waarom..

Anyway, de vrijdag t/m zondag was er een zgn. training van het bedrijf, wat ‘vroeg uit bed' en ‘geen tijd voor any sightseeing' betekende. Collega's van allemaal andere afdelingen uit het hele land (ook Tibet en zelfs Mongolië

Wink
kwamen hier naartoe. Dus al veel contacten opgedaan en gesproken over bepaalde gebieden in China. Ook kwamen projecten ter sprake waar ik nog niet eens van afwist: het bedrijf werkt samen met People2People (bedrijf uit U.S.) en doet dus heel veel voor de minderheden in China. En dan heb je 't ook over grote bedragen he, dus wel super!

De mensen zijn zó anders dan ik had verwacht. Liu Ping is echt een vooruitstrevende vrouw die niet ontkent dat er veel mis is in China. Ik dacht dat er moeilijk over te praten was; de Mao periode etc., maar zoals ik gemerkt heb, is iedereen juist heel erg open! En continue grapjes, maar wel in 't Chinees..

De afgelopen dagen dus elke dag een diner gehad en het Chinees is inderdaad anders dan zoals je 't bestelt in NL. Maar er is 1 overeenkomst: superlekker!!! Pekingeend is inderdaad lekker, maar ‘tis ook een beetje overdreven als ik het m'n favoriet ga noemen.. Hier drinken ze allemaal rode wijn bij 't eten (standaard volgens mij...hoop ik) en ze hebben een aparte gewoonte: hun ‘Cheers' of ‘Proost' is Kanbei, wat letterlijk ‘bottoms up' betekent! Glazen zijn gelukkig halfvol, maartoch.. En dan gaat er ineens iemand staan, komt naar je toe en die wilt met je proosten en zo gaat het de hele avond. Het is dus niet eenmalig, zoals wij Hollanders doen. Ook houden de mensen hier van zingen en dat heb ik geweten ook..als je maar íets zingt..Zo heb ik al ‘vader Jakob' in 't Chinees gezongen (in NL geleerd) en Hey Jude. Gisteravond was er karaoke en sommigen bleven gaan, unbelievable, en vaaals!!!! Maar het is hier dus niet zo dat je elkaar uitlacht in zulke gevallen, je zingt gewoon gezellig mee, en zo moedig je diegene uiteindelijk dus alleen maar aan en duurt het eeuwen voordat je naar huis mag.

Voor de rest over Beijing tot nu toe: het is dus best koud, omdat de lucht zo droog is.. Ik merk 't vooral aan 't ademen door mn neus en mijn huid brokkelt af, whaha! Door die droogte is 't buiten ook allemaal een stuk valer, laat ik 't zo zeggen: de bomen zijn niet zo fel van kleur als in NL (ook al is 't winter); het is gewoon allemaal...grijs..

Maarre over mijn Chinees: de mensen kunnen me verstaan

Laughing
Zooo leuk joh! Zij vinden het natuurlijk geweldig! Het is gewoon leuk om met de mensen te kunnen communiceren, ook al zijn 't maar een paar zinnen..

Ik breid er weer even een eind aan.. Ik hoop binnenkort meer te zien van Beijing en meer te kunnen vertellen over het bedrijf en wat ik doe, want dat is mij nog een béétje een raadsel..

Veel liefs

Anita

PS:
Ik vind 't super dat jullie een reactie plaatsen, Xiexie!!!
Oja en ik kan amper op hyves komen, misschien geblokkeerd ofzo..
En foto's van Beijing komen er nog genoeg, dus wees maar niet bang..